A gyöngyösi Mátravasút

A Gyöngyösi Állami Erdei Vasút (közismertebb nevén Mátravasút) a Mátra hegység déli oldalában közlekedő erdei vasút.

Az első keskeny nyomközű vasutat a környékben 1906-ban az Egri Érseki Uradalom építette, mely 600mm nyomtávolságú lóvontatású pálya volt. Ezt a lóvontatást váltotta fel 1916-ban a gőzmozdony. A ma is működő pályát 1923-ban adták át, a személyszállítás 1926-ban kezdte meg működését.

A gyöngyösi Mátravasút

1937-ben állapodott meg a város egy felújításról, azonban ezek a felújítások a világháború miatt nem valósulhattak meg, 1944-ben állt le a forgalom ezen a vasútvonalon, a mozdonyokat szétszerelték és elrejtették, hogy megóvják őket a háborútól.

1945-ben korszerűsítési tervet dolgoztak ki, majd 1949-ben államosították a vasútvonalat.

A következő korszerűsítésre 1979 és 1986 között került sor, ekkora új mozdonyokat, kocsikat is telepítettek, majd 1987-ben visszakapta a Mátravasút nevet.

A rendszerváltás után sok hasonló kisvasúthoz képest leamortizálódott, a megszűnés fenyegette, melyet az 1995-ös új gyöngyösi kocsiszín megépítésével sikerült csak megállítani.

Később árvízkárok miatt újra fel kellett újítani a vonalat, melynek következtében 2012-ben tudott újraindulni csak a közlekedés.